Postnords val leder till att småföretag och landsbygd blir de drabbade

Vår svenska tradition betonar att postservice är en grundläggande tjänst tillgänglig för alla, oavsett deras geografiska placering i landet.

Därför är det med stor besvikelse vi nu ser hur Postnord, som har monopol på spårbara småförsändelser genom varubrev, har fattat ett beslut som slår hårt mot småföretag och kunder utanför de större städerna.

Postnords misslyckade varubrevshantering.

Postnord har bestämt att från och med nu begränsas inlämningen av varubrev till postkontor, som enbart finns i urbana områden.

behandla
Annons presenteras genom bilden.Klicka på bilden för att genomföra din beställning.

Detta medför att de företag som handlar med små och lätta produkter nu måste använda sig av mer kostsamma paketleveranser för att tillhandahålla spårning för sina kunder.

Ett beslut som inte bara ökar kostnaderna för företagen utan även för konsumenten.

Det är inte bara en problematik kring ökande kostnader.

Detta berör den grundläggande principen att likvärdig tillgång till postservice ska vara tillgänglig för varje person.

Landsbygden, som redan lider av brist på olika tjänster, hamnar återigen i en nackdelaktig position.

Småföretag som är beroende av att skicka varor på ett kostnadseffektivt och spårbart sätt upplever detta som en svår stöt.

Nu måste de bestämma sig för att antingen täcka de ökade kostnaderna själva eller att låta kunderna betala mer.

Båda dessa vägar är ohållbara i längden och riskerar att försvaga konkurrenskraften hos svenska företag.

Det berör också frågan om rättvisa.

Eftersom Postnord ägs av den svenska staten bör de agera för allmänhetens bästa.

Att begränsa en stor del av befolkningens möjligheter till grundläggande postservice går emot denna princip.

Varje region i Sverige bör ha samma möjligheter när det gäller handel och kommunikation.

Det är anmärkningsvärt att Postnord redan har ett system av paketutlämningsplatser redo att hantera varubrev, om de bara blev tillsagda.